تبلیغات
فقط و فقط خــــــــــــــــدا
photo #1
photo #2
photo #3
photo #4
photo #5
photo #6
photo #7
السلام علیک یا ابا صالح المهدی
لهى عَظُمَ الْبَلاَّءُ وَبَرِحَ الْخَفاَّءُ وَانْکَشَفَ الْغِطاَّءُ وَانْقَطَعَ الرَّجاَّءُ وَضاقَتِ الاْرْضُ وَمُنِعَتِ السَّماَّءُ واَنْتَ الْمُسْتَعانُ وَاِلَیْکَ الْمُشْتَکى وَعَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِى الشِّدَّةِ وَالرَّخاَّءِ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ الِ مُحَمَّدٍ
اُولِى الاْمْرِ الَّذینَ فَرَضْتَ عَلَیْنا طاعَتَهُمْ وَعَرَّفْتَنا بِذلِکَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلا قَریباً کَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ یا مُحَمَّدُ یا عَلِىُّ یا عَلِىُّ یا مُحَمَّدُ اِکْفِیانى فَاِنَّکُما کافِیانِ وَانْصُرانى فَاِنَّکُما ناصِرانِ
یا مَوْلانا یا صاحِبَ الزَّمانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطّاهِرینَ
خدایا بلاء عظیم گشته و درون آشکار شد و پرده از کارها برداشته شد و امید قطع شدو زمین تنگ شد و از ریزش رحمت آسمان جلوگیرى شد و تویى یاور و شکوه بسوى تو است و اعتماد و تکیه ما چه در سختى و چه در آسانى بر تو است خدایا درود فرست بر محمد و آل محمد
آن زمامدارانى که پیرویشان را بر ما واجب کردى و بدین سبب مقام و منزلتشان را به ما شناساندى به حق ایشان به ما گشایشى ده فورى و نزدیک مانند چشم بر هم زدن یا نزدیکتر اى محمد اى على اى على اى محمد
مرا کفایت کنید الزمان فریاد، فریاد، فریاد، دریاب مرا دریاب مرا دریاب مرا همین ساعت همین ساعت هم اکنون زود زود زود اى خدا اى مهربانترین مهربانان به حق محمد و آل پاکیزه اش
f.3*jf ¯'e (1'j *g0j( fa3

شاید خیلی ها ندانند که چرا نمی‌توانند کمی‌ روی خودشان کار کنند و اصطلاحا نفسشان را بسازند. شکی نیست که پاک کردن نفس از لوث صفات خبیثه، کار چندان ساده‌ای نیست، اما به هر حال هر کسی برای به دست آوردن خواسته خود باید کوشش کند. حال هر چه هدف و خواسته‌اش مهمتر، تلاش و کوشش برای به دست آوردنش بیشتر.

 

اولین و مهمترین گام این است که ما بدانیم، می‌توانیم و می‌شود که انسان خودش را بسازد. این تصور که (تهذیب نفس، کار ما نیست)، حاکی از یک تفکر غلط و ناکام است و همان نا‌امیدی است که از آن به دام ابلیس تعبیر می‌شود. شیطان با القاء این تفکر، به اصطلاح ما، گربه را همان دم حجله سر می‌برد و اصلا اجازه قدم برداشتن و مزه سلوک را چشیدن به ما نمی‌دهد.

حالا بخوانید توصیه‌های عارف وارسته‌ای را که نه تنها خودش را ساخت بلکه کشوری را از ذلت رهانید:

 انسان تا در این دار تغیر و نشاءه تبدل است ، ممكن است در تمام اوصاف و اخلاق تغییر پیدا كند، و هر چه ملكات محكم هم باشد تا در این عالم است ، قابل زوال است.

گمان مكن كه رذایل نفسانى و اخلاق روحى ممكن الزوال نیست . این ها خیال خامى است كه نفس اماره و شیطان القاء مى كند و مى خواهد تو را از سلوك راه آخرت و اصلاح نفس باز دارد. انسان تا در این دار تغیر و نشاءه تبدل است ، ممكن است در تمام اوصاف و اخلاق تغییر پیدا كند، و هر چه ملكات محكم هم باشد تا در این عالم است ، قابل زوال است . منتها به حسب اختلاف شدت و ضعف ، زحمت تصفیه تفاوت مى كند.

 

البته اول پیدایش صفتى در نفس ، با زحمت و ریاضت كمى او را مى توان ازاله كرد. مثل نورسى كه ریشه نداونیده باشد و متمكن در زمین نشده باشد. ولى بعد از آن كه صفت ، متمكن در نفس شد، و از ملكات مستقره نفس ‍ گردید، زوالش ممكن است ولى زحمتش زیاد مى شود. درختى كه كهن سال شده و ریشه كرده ، زحمت كندنش زیاد است . تو هر چه دیرتر در فكر قلع ریشه هاى مفاسد قلب و روح افتى ، ناچار زحمت و ریاضتت بیش تر گردد.

 

اى عزیز اولا مگذار مفاسد اخلاقى یا عملى در مملكت ظاهر و باطنت وارد شود كه این خیلى سهل تر است دفع آن تا بعد از وارد شدن و برج و بارو را گرفتن در صدد رفع و اخراج برآیى . و اگر وارد شد، هر چه دیرتر در صدد رفع برآیى ، زحمت زیاد مى شود و قوه داخلى رو به نقصان مى گذارد.

 

شیخ جلیل ما و عارف بزرگوار آقاى شاه آبادى - روحى فداه - فرمودند كه تا قواى جوانى و نشاط آن باقى است ، بهتر مى توان قیام كرد در مقابل مفاسد اخلاقى ، و خوبتر مى توان وظایف انسانیه را انجام داد. مگذارید این قوا از دست برود و روزگار پیرى پیش آید كه موفق شدن در آن حال مشكل است ، و بر فرض موفق شدن ، زحمت اصلاح زیاد است . پس انسان عاقل كه تفكر كرد در مفاسد چیزى ، اگر وارد در آن نیست ، گرد آن نمى گردد، و خود را آلوده نمى كند، و اگر خداى نخواسته وارد شد، هر چه زودتر در صدد اصلاح بر مى آید و نمى گذارد ریشه كند و اگر خداى نخواسته ریشه كرد، با هر زحمت و مشقتى است ، ریشه او را مى كند كه مبادا به ثمره برزخى و آخرتى برسد، و میوه آن را بار دهد كه اگر با آن خلق فاسد را از این عالم كه نشاه هیوالنى و تغیرات مادى است ، منتقل شد، قلع آن از دست خود او خارج مى شود و تا (در) آخرت یا برزخ یك خلق از اخلاق نفسانى بخواهد تبدیل شود، هیهات است .

 انسان تا در این دار تغیر و نشاءه تبدل است ، ممكن است در تمام اوصاف و اخلاق تغییر پیدا كند، و هر چه ملكات محكم هم باشد تا در این عالم است ، قابل زوال است

در حدیث است از رسول اكرم صلى الله علیه وآله كه هر یك از اهل بهشت و جهنم مخلدند در آن به واسطه نیات خود. نیات فاسده كه زاییده اخلاق رذیله است ، ممكن نیست زائل شود مگر آن منشاء آن زائل گردد.

در آن عالم ملكات به قدرى با شدت و قوت ظهور مى كند كه زوال آن یا ممكن نیست - آن وقت مخلد است در جهنم - و اگر با فشارها و سختى ها و آتش ها زائل شود، پس از قرن هاى ربوبى ، شاید زائل شود.

 

پس اى عاقل ! چیزى را (كه ) با یك ماه یا یك سال زحمت جزئى دنیایى با اختیار خود ممكن است اصلاح كرد، و گرفتارى هاى دنیا و آخرت را به آخر رساند، نگذار بماند و تو را هلاك كند. (1)

منبع:

1- چهل حدیث ، ص 94 و 95


در صورت وجود هرگونه سوال ، این جا را کلیک کنید توجه داشته باشید این پیام ها در معرض دید عموم قرار نمیگیرند